Ylävalikko

Ratikkareitti uusiksi, hankkeesta päätös lokakuussa 2016

RAITIOTIE 1.6.2015 14:24 Tampereen kaupunkiraitiotien reittisuunnitelmat muuttuvat Hervannan päässä. Päätepysäkki tulee Hervantajärvelle.

Aiemmassa suunnitelmassa ratikan reitti Hervannassa kulki Kanjonin ylityksen jälkeen reittiä Insinöörinkatu-Arkkitehdinkatu-Ahvenisjärventie, jossa oli määrä olla ratikan päätepysäkki. Uudistuneen reittisuunnitelman mukaan ratikka jatkaisi kohti etelää Insinöörinkadun päässä, ylittäisi Ruskontien ja palvelisi uutta Hervantajärven asuinaluetta.

Tampereen kaupungin mukaan Hervantajärven asemakaava-alue omaa suuremman kysyntäpotentiaalin kuin Arkkitehdinkadun linjaus. Hervantajärvelle voidaan sijoittaa runsaat 3 000 asukasta. Alueen asemakaavoitus on vielä kesken, joten Hervantajärven suunnittelussa voidaan ottaa huomioon ratikkareitti.


ilmoitus


Myös ratikan varikkohaaran reitti muuttuu jo aiemmin tehdyn suunnitelman muutoksen mukaiseksi. Ratikka kulkee Hervannantien itäpuolelle tulevalle varikolle Hermiankadun kautta, kun aiempi linjaus kulki Tampereen teknillisen yliopiston kampusalueen läpi. Varikkoreitti erkanee Insinöörinkadun pääreitistä Mikontalon tuntumassa.

Ensimmäisessä vaiheessa suunnitellaan ratikka välille Pyynikintori-Hervanta sekä Pyynikintori-Tays. Yliopistolisen sairaalan alueelle kulkeva haara erkanee Hervantaan menevästä reitistä Kalevan puistotien ja Teiskontien risteyksessä.

Toisessa vaiheessa ratikalle suunnitellaan reitti Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Läntinen ratikkareitti kulkee Santalahden ja Lielahden kautta.

Ensimmäisen vaiheen liikennöinti alkaisi vuoteen 2019 mennessä ja toisen vaiheen liikennöinti arviolta vuonna 2022.

Hankkeen kustannusarvio ilman kalustohankintoja ei saa valtuuston linjauksen mukaan ylittää 250 miljoonaa euroa. Päätös ratikkainvestoinnista tehdään lokakuussa 2016. Jos päätös on myönteinen, rakentaminen voi alkaa välittömästi.

TOIMITUS

, , ,

4 Kommenttia Ratikkareitti uusiksi, hankkeesta päätös lokakuussa 2016

  1. Eero Aitamaa 1.6.2015 klo 14:31 #

    Miten niin ”jos päätös on myönteinen”? Pitäisi olla ”kun päätös on myönteinen”.
    Hämäläisten laulussa lauletaan, että ”jos toimeen tartutaan”.

  2. Perse-Arska 1.6.2015 klo 20:13 #

    Hervantajärvi on suorempi ja enemmän ihmisiä tavoittavampi. Siellä ei vaan asu ketään vielä, joten he eivät voi ottaa kantaa. Ahvenisjärven vaihtoehto palvelee kuitenkin myös Arkkitehdinkatua hyvin.

  3. Toro 2.6.2015 klo 18:26 #

    Hervantajärvi on pussinperä. Siellä tulee vastaan kaikenmaailman liito-oravan jätökset ym. lepakot, joten väkimäärä siinä suunnassa jää juurikin tuohon kolmeen tonttuun. Tämän kun suhteuttaa Arkkitehdinkadun ympäristön asukasmäärään, niin väkimääräperustelu on lähinnä naurettava. Ei ratikan linjaukseen pitäisi vaikuttaa joku tuhannen asukkaan mökkien sijainti, etenkin kun nämä Hervantajärven bonusasukkaat on läjitetty varsin väljästi ympäri metsiä, suuri osa todennäköisesti varsin kauaksi suunnitelluista ratikkapysäkeistä. Suurin kämmi tässä linjauksessa on kuitenkin se, että lyhytnäköisesti tyrmätään ratikan jatko Vuorekseen, joka kuitenkin on ihan eri kokoluokan asutusalue kuin Hervantajärvi.

    Täysin käsittämätön on myös tämä varikkolinjaus, joka myös jatkossakin tulee jäämään ainoastaan varikkolinjaksi jos se rakennetaan ehdotetulla tavalla. Tässä hölmöilyssä on kunnan lisäksi mukana TTY, joka jostain käsittämättömästä syystä ei halua pysäkkiä keskelle kampusta.

    Hervannassa ryssitään nyt ihan huolella alunperin ihan kohtalaisia suunnitelmia.

  4. pate mäkinen 25.11.2015 klo 18:03 #

    Tuleekos Hervantajärvelle kerrostaloja joissa asuu 30 000h?? Mikäli omakotitaloja niin eipä ole paljon matkustajia eikä määrätkään päätä huimaa. TORSO. Suunnittelijat sekoilee. Taviksille asia on aivan selkeä.

Mediakaupunki.fi