Ylävalikko

Lisäraiteet Nokialle ja Ylöjärvelle selvitetty

RAUTATIE 1.6.2015 15:48 Lähijunaliikenteen ja Pohjanmaan junaliikenteen tarvitsemista lisäraitaiteista on tehty alustava selvitys.

Tavoitteena on ollut löytää toteuttamiskelpoinen vaihtoehto lisäraiteiden sijoittamiselle Poriin ja Seinäjoelle vieville rautateille. Välillä Lielahti-Nokia lisäraiteen tarve perustuu ensisijaisesti lähijunaliikenteen kehittämiseen, kun taasvälillä Lielahti–Ylöjärvi lisäraidetarve perustuu Pohjanmaan radan lisäkapasiteetin tarpeeseen.

Lisäraiteiden myötä Tampere-Nokia välille saadaan kolme uutta lähijuna-asemaa. Kuvituskuva: VR Group

Lisäraiteiden myötä Tampereen ja Nokian välille saadaan kolme uutta lähijunaseisaketta. Kuvituskuva: VR Group

 

Uusiin lähijunaseisakkeisiin on varauduttu Tampereella Tesomalla ja Kalkussa sekä Nokialla Harjuniityssä. Uusien seisakkeiden lisäksi lähijunaliikenteen on suunniteltu pysähtyvän Tampereen ja Nokian asemilla.

Laadittu aluevarausselvitys toimii kaavoituksen ja maankäytön lähtökohtana. Aluevarausselvitys löytyy kokonaisuudessaan Pirkanmaan liiton sivuilta: >']);">Tampere-Lielahti-Nokia/Ylöjärvi lisäraiteet >>

Nokian suuntaan lisäraide sijoittuisi Lielahden suunnasta katsottaessa nykyisen raiteen oikealle eli pohjoispuolelle, kunnes se vaihtaisi puolta Harjuniityssä. Lisäraiteen suunnitelma ulottuu noin Melolle asti. Lisäraide sijaitsisi Lielahden ja Ylöjärven välillä etelästä tultaessa nykyisen radan oikealla eli itäpuolella ja vaihtaisi Mäkkylän kohdalla radan vasemmalle puolelle. Suunnitelma ulottuu kantatien 65 alitukseen asti.

Nokian suuntaan lisäraide sijoittuisi Lielahden suunnasta katsottaessa nykyisen raiteen oikealle eli pohjoispuolelle, kunnes se vaihtaisi puolta Harjuniityssä. Suunnitelma ulottuu suunnilleen Melolle asti. Ylöjärven suunnan lisäraide sijaitsisi Lielahden ja Ylöjärven välillä nykyisen radan oikealla eli itäpuolella. Mäkkylän kohdalla vaihdetaan radan vasemmalle puolelle. Suunnitelma ulottuu kantatie 65:n alitukseen asti. Tampere-Lielahti-välillä 3. raide sijoittuisi nykyisten raiteiden pohjoispuolelle. Myös 4. raide alkaisi samalla puolella. Tipotien alikulkusillan jälkeen 4. raide vaihtaisi puolta.

 

Pirkanmaan rataverkolle on laadittu 2000-luvulla useita selvityksiä koskien rataverkon hyödyntämistä paikallisessa ja seudullisessa liikenteessä. Liikenneviraston vuonna 2014 tekemässä välityskykytarkastelussa todettiin, että lähijunaliikenteen merkittävä kehittäminen vaatii lisäraiteiden rakentamista.


ilmoitus


Suunnitelman on laatinut konsulttityönä Destia Oy ja sen tilaajina olivat Liikennevirasto ja Pirkanmaan liitto sekä suunnittelualueen kunnat Tampere, Nokia ja Ylöjärvi.

Aluevaraussuunnitelmaan liitekarttoineen voi tutustua maanantaina 8.6. kello 15-17 Pirkanmaan liiton toimistolla Nalkalankatu 12:ssa. Paikalla on myös liikenneviraston ja kuntien edustajia.

TOIMITUS

, , , ,

Yksi kommentti Lisäraiteet Nokialle ja Ylöjärvelle selvitetty

  1. Junamies 1.6.2015 klo 22:46 #

    ”Lisäraiteiden myötä Tampereen ja Nokian välille saadaan kolme uutta lähijunaseisaketta.” Kukahan niillä suostuu liikennöimään ilman miljoonatukea per seisake per vuosi?

Mediakaupunki.fi