Ylävalikko

Tesoman lähijuna voi tehdä paluun

JOUKKOLIIKENNE 28.3.2015 14:24 Porista Tampereelle kulkevat junat voivat pysähtyä Nokian lisäksi myös Tesomalla jo lähitulevaisuudessa.

Edellytyksiä Tampereen lounaista suuraluetta palvelevalla junaliikenteelle ovat Tesoman laiturialueen rakentaminen sekä päätös tilata VR:ltä Tesomalla pysähtyvää junaliikennettä.

Tesomalla pysähtyvä paikallisjuna liityntäpysäköinteineen kuuluu Tampereen kaupunkiseudun yhteisiin suunnitelmiin. Kuva on otettu Nokialla.

Tesomalla pysähtyvä paikallisjuna liityntäpysäköinteineen kuuluu Tampereen kaupunkiseudun yhteisiin suunnitelmiin. Kuva on otettu Nokialla.

 

Tampereen kaupunkiseutua palvellut paikallisjunien järjestelmä ajettiin alas 1980-luvun aikana. Viimeinen paikallisjuna pysähtyi Tesomaa palvelleella Raholan seisakkeella 29.5.1983.

Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen kehittämisselvitys valmistui vuonna 2012. Selvityksessä tuotiin esiin neljä vaihetta, joissa lähijunaliikennettä kehitetään.

Vaihe 1

Seutulippualueella pysähtyvät junat otetaan mukaan seutulippujärjestelmään. Tämä ensimmäinen vaihe on toteutettu. Junamatkustamisen mahdollistava seutulipputuote aloitti koekäytössä kesällä 2013 ja se vakinaistettiin vuonna 2014. Nokian ja Lempäälän asukkaille tarkoitettu lipputuote on nimeltään Seutu+VR -lippu.

Vaihe 2

Vuorotarjontaa lisätään. Toinen vaihe on valmisteilla liikennevirastossa. Lisävuoroja tulisi Tampereelta Nokian ja Lempälän suuntiin työmatkaliikenteeseen. Vuoroja voitaisiin lisätä myös Tampere-Orivesi-Vilppula-Mänttä-suunnassa.

Vaihe 3

Lähijunien vuorovälit yhteen tuntiin. Vuorovälien tihentäminen voidaan kehittämisselvityksen mukaan toteuttaa pääosin nykyisellä ratakapasiteetilla, mutta uutta kalustoa ja seisakkeita tarvitaan. Kolmas vaihe on kehittämisselvityksessä ajoitettu 2020-luvulle.

Vaihe 4

Vuorovälit puoleen tuntiin. Tämä tavoite vaatii sekä kalustoinvestointeja että lisäraiteita. Kehittämisselvityksen mukaan lisäraiteet tarvitaan väleille Tampere-Ylöjärven Siltatie sekä Tampere-Toijala. Neljäs vaihe toteutuisi vasta 2030-luvulla.

Lähijunien pysähtyminen Tesomalla asettuu kehittämisselvityksen vaiheisiin 2 ja 3. Tesoman seisake voisi olla vaiheen 3 ensimmäisiä toimenpiteitä.

Tampereen seudun rakennesuunnitelmassa sekä luonnoksessa Pirkanmaan uudeksi maakuntakaavaksi on varaus Tesoman junaseisakkeelle. Rakennesuunnitelmassa toteutusajankohta on ilmaistu väljästi ”vuoteen 2030 mennessä”.


ilmoitus


Destian laatima Tesoman seisakeselvitys valmistui marraskuussa 2014. Sen tilaajina olivat Tampereen kaupunki ja S-ryhmään kuuluva Pirkanmaan Osuuskauppa POK.

Tesoma uusi junaseisake maksaisi alustavan kustannusarvion mukaan 2,7 miljoonaa euroa. Laiturirakenteiden lisäksi tehdään portaat ja hissit, uusi alikulkukäytävä sekä järjestelyitä liityntäpysäköinnille. Myös vaiheitteinen rakentaminen on mahdollinen, jolloin alkuvaiheessa olisi vain raiteen vieressä oleva laituri.

Seisake olisi osa POK:n omistamaa korttelia. Alueelle on POK:n aloitteesta laitettu vireille asemakaavan muutos osoitteisiin Tesomankatu 1, Tesoman valtatie 31 ja 33 sekä Ristimäenkatu 1. Uusi asemakaava toisi alueelle uuden päivittäistavarakaupan, liiketilaa sekä asumista. Alueen nykyiset rakennukset voitaisiin purkaa.

Tesoman rautatiekorttelin asemakaavahanke kuulutettiin valmisteilla olevaksi kesällä 2014. Tesoman yleissuunnitelmaluonnoksessa alueelle on hahmoteltu kaupan ja liiketilojen lisäksi neljä yhdeksänkerroksista asuinrakennusta.

Tesoman keskusta kehittyy lähivuosina kaupallisesti ja saa lisää asutusta. Kesko tiedotti 19. maaliskuuta, että se käynnistää K-supermarket Länsiportin paikalle tulevan uuden liikekeskushankkeen.

Tesomankadun toiselle puolelle Tesoman rautatiekorttelista katsottuna sijoittuvan Keskon liikekeskushankkeen rakennustyöt alkavat syksyllä 2015 ja valmistuvat keväällä 2017. Tampereen kaupunki vuokraa liikekeskuksesta tiloja terveys- ja kirjastopalveluille.

Junalla Tesomalle 2016? -keskustelutilaisuus

Tesoman koulun ruokalassa (Kohmankaari 11) keskustellaan 1.4.2015 kello 18-20 Tesoman paikallisjunasta. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Alustajina kuullaan rautatiematkustajien, Pirkanmaan liiton ja Tampereen kaupungin sekä POK:n edustajia. Keskustelemassa on seitsemän eduskuntavaaliehdokasta: Jari Haapaniemi (kok), Terhi Kiemunki (PS), Kalle Kiili (kesk), Anneli Lehtonen (vas), Leena Rauhala (KD), Pekka Salmi (sd) ja Jaakko Stenhäll (vihr).

Tilaisuuden järjestävät Suomen rautatiematkustajat ry, Länsi-Tampereen Vihreät ry ja Länsi-Tampereen Sosialidemokraatit Länsidemarit ry.

TOIMITUS

, , , ,

Yksi kommentti Tesoman lähijuna voi tehdä paluun

  1. Kalevi Kämäräinen 1.4.2015 klo 14:31 #

    Yksittäisen seisakkeen kohtalon taustalla piilee yleisempi kysymys VR:n henkilöjunamonopolin mielekkyydestä. Paneelin osanottajille on jaettu yhdistyksemme viime eduskuntavaaleihin laatima kannanotto, joka on edelleen ajankohtainen vaikka yksityiskohdissaan saattaa vaatia päivittämistä. Katsotaan eteneekö keskustelu ”suurempiin ympyröihin”.
    http://www.rautatiematkustajat.fi/Tamperekanta.pdf

    Terveisin Kalevi Kämäräinen
    http://www.rautatiematkustajat.fi/

Mediakaupunki.fi