Ylävalikko

Lista: 7 tärkeää muutosta Tampereen pysäköinnissä

PYSÄKÖINTI 24.2.2015 13:34 Tampereen kaupunki linjaa uusiksi pysäköinnin pelisääntöjä. Pysäköintipolitiikan uudistus valmistuu huhtikuussa 2015. Ensimmäiset toimenpiteet tehdään jo tämän vuoden aikana. Uudistuksista kysytään myös kaupunklaisten mielipiteitä.

Tampereforum listasi seitsemän huomionarvoista asiaa pysäköintipolitiikan uudistuksessa. Lisäksi bonuksena ovat toimenpiteet uuden teknologian hyödyntämiseksi.

pysäköinti620320

Tampereen kaupunki uudistaa pysäköintipolitiikkaansa niin, että keskeillä paikoilla on entistä vähemmän maanpäällistä pysäköintiä.

 

1. Minimistä siirrytään maksimiin

Tampereelle on aiemmin määritelty minimimäärä, paljonko parkkipaikkoja pitää toteuttaa rakentamisen yhteydessä. Normi aiotaan nyt kääntää toisin päin. Rakentamiseen aiotaan määritellä autopaikkamaksimi, jonka saa ylittää vain erityisin perustein.


ilmoitus


2. Pysäköintiin otetaan käyttöön tarkempi normi

Tampereelle laaditaan vyöhykekartta ja taulukot, joissa ovat kaupungin ydinkeskusta, paikalliskeskusten kävelyvyöhykkeet, tehokkaan joukkoliikenteen vaikutusalue, muut kerrostalovaltaiset alueet sekä pientaloalueet.

Kun nykyisiä kortteleita täydennysrakennetaan, uusia pysäköintipaikkoja edellytetää 70 prosenttia autopaikkanormin tasosta. Vaadittava määrä vaihtelee rakennettavan hankkeen tarpeiden mukaan. Esimerkiksi opiskelija-, vuokra- ja palveluasunnoissa normi on väljempi.

3. Pitkäaikaispysäköintia ohjataan laitoksiin

Katutilan käyttö sallitaan pitkäaikaiseen pysäköintiin vain, jos alueella ei ole osoittaa riittävästi tontti- tai laitospysäköintiä. Pysäköinnissä käytetään asukaspysäköintitunnusta. Tavoitteena on pitää kadunvarsipaikoista tyhjinä vähintään 10 prosenttia. Pysäköintilaitostten rakentamista jatketaan.

Myös asiakaspysäköintiä ohjataan yhä enemmän pysäköintilaitoksiin, jolloin kadunvarsipaikat ovat lyhytaikaista asiointia varten.

4. Vieraspaikkoja ei tule keskeisille paikoille

Keskustassa ja aluekeskusten kävelyvyöhykkeillä ei edellytetä erillisten vieraspaikkojen toteuttamista. Muilla alueilla vieraspaikat ovat mukana kokonaismitoituksessa.

5. Pyöräpysäköintiin kiinnitetään huomiota

Pyöräpaikoille asetetaan oma normi. Pyöräparkeissa käytetään samanlaista vyöhykejakoa kuin autopaikoissa. Pyörien pysäköintipaikoille esitetään minimimäärä. Paikoista vähintään puolet pitäisi olla sisätiloissa tai katetuissa tiloissa. Pyöräpaikkoja edellytetään kaikissa rakennushankkeissa.

6. Moottoripyörille ja mopoautoille oma normi

Moottoripyörille varataan asuinalueilla 4-6 prosenttia paikoista. Mopoautojen paikkatarve määritellään tapauskohtaisesti.

7. Liityntäpysäköintiä tulee lisää

Kasvavassa kaupungissa asetetaan tavoitteeksi, että yhä harvempi tulisi keskustaan autolla. Liityntäpysäköinnin avulla auton voi vaihtaa julkiseen liikenteeseen. Liityntäpysäköintiä tulisi muun muassa ratikkareitin varrelle. Liityntäpysäköinnin suunnittelua varten aiotaan perustaa työryhmä.

Lisäksi uutta teknologiaa: Robottiautot saisivat tulevaisuudessa oman pysäköintilaitoksen. Mobiilimaksamista aiotaan edistää. Pysäköintipaikoista luodaan tietokanta.

>']);">Pysäköintipolitiikasta on auki Valma-kysely 8.3. asti >>

TOIMITTUS

, , ,

Ei vielä kommentteja.

Mediakaupunki.fi